I tillegg til myndighetenes reklameregler har LMI utarbeidet egne regler for markedsføring av legemidler. Reglene kommer til anvendelse ved alle former for kommunikasjon mellom produsent/leverandør og helsepersonell eller allmennhet.
LMIs regelverk for markedsføring av legemidler
LMIs regelverk for markedsføring av legemidler (engelsk utgave)
Internasjonale regelverk
Den internasjonale legemiddelindustriforeningen IFPMA oppdaterte sin Code of Practice i 2018. LMI slutter seg til IFPMAs Code of Practice og Ethos.
Også den europeiske legemiddelindustriforeningen EPFIA har oppdatert sin Code of Practice. I 2019 slo EFPIA sammen sine tre regelverk (HPC, PO og Disclosure) til ett forenklet regelverk. LMI slutter seg også til EFPIAs Code of Practice.
![](https://www.lmi.no/wp-content/uploads/2019/12/ifpma-sirkel-1.jpg)
![](https://www.lmi.no/wp-content/uploads/2019/12/efpia-code-ny.jpg)
Veterinærmedisin
For legemiddelselskaper som utvikler legemidler til dyr/fisk gjelder LMIs eget bransjeregelverk for legemidler til fisk. Reglene ble sist endret på generalforsamling 12. mars 2015.
Bransjeregler for markedsføring av legemidler til fisk