Bioprosp15 i Tromsø er i gang.
Onsdag 18. februar ble den årlige konferansen Bioprosp arrangert for syvende gang. Konferansen er en av Europas største om marin bioprospektering, og den bringer forskere og representanter for industrien sammen.
Årets konferanse har fokus på mulighetene og utfordringene i industriell utvikling av nye bioaktive komponenter og biomasse. Konferansen i Tromsø startet med tre ulike workshops, en av dem hadde temaet «Bitotech as business – how to develop leads to the market?».
Ansvarlig for workshopen var Torfinn Hansen ved UiT Norges arktiske universitet (tidligere CEO for Wyeth og Pfizer Danmark og Norge). Han mener samarbeid mellom akademia og industrien nå er viktigere enn noen gang.
– Hvis vi ser på legemidler som er blitt godkjent av FDA de siste årene så ser vi at stadig færre kommer fra Big Pharma, de kommer fra små biotekselskaper. Det er de som står for innovasjonen, men i de siste stadiene, der kommersialisering og internasjonalisering bli viktig, trenger man Big Pharma. Partnerskap er det viktigste i det nye systemet, sa Hansen i sin innledning.
Et av de norske selskapene som jobber for å få til partnerskap er Lytix Biopharma. Selskapets strategi er å utvikle legemiddelkandidater til behandlingskonseptet er dokumentert, og deretter søke partnerskap med større legemiddelselskaper. Unni Hjelmaas er administrerende direktør i Lytix, og hun var til stedet på konferansen for å snakke om veien fra idé til marked.
Hun kunne fortelle kommende grundere at veien til markedet er lang.
– Det sies ofte at det største problemet er å komme gjennom «dødens dal». Jeg vil si at det ikke er en dal, det er mange. Jeg føler jeg har opplevd en hvert år siden jeg startet i Lytix, men selv om det er mange utfordringer er det også ufattelig mange muligheter, sa Hjelmaas.
Lytix Biopharma ble formelt etablert i 2003, og var Universitetet i Tromsø sitt første aksjeselskap. I dag har de kun noen få aksjer igjen, og i stedet har private investorer kjøpt seg inn. Selskapet er et eksempel på vellykket samarbeid mellom det offentlige og det private.
– Et lite selskap må jobbe hardt for møter med de rette menneskene. Det kan være vanskelig å skaffe investorer, og det viktigste du må ha på plass er patenteringer og en god strategi. Du må ha svar på spørsmålene som kommer fra potensielle investorer. I Lytix har det blitt investert 460 millioner kroner. 360 av disse er fra 210 forskjellige private investorer og de fleste av dem er fra Nord-Norge, sa Hjelmaas.
Hun mener vi må bygge en sterk legemiddelindustri for å bli bedre på å kommersialisere forskningen.
– Vi må bygge en industri i verdensklasse, basert på forskning i verdensklasse, sa hun.