– Derfor har vi bestemt at vi ikke skal tjene penger på vaksinen under pandemien, men utelukket ta betalt så vi dekker våre kostnader. Da lander vi på en pris rundt to til fire dollar per dose, forteller han.
Fredag forrige uke, ble det klart at AstraZeneca har inngått en avtale om å selge 400 millioner doser av deres koronavaksinekandidat til EU. Nå kan Lund også fortelle at de inngår samarbeidsavtaler rundt produksjon og distribusjon over hele kloden for å sikre at flest mulig kan få vaksinen, så fort som mulig.
– Vi nærmer oss avtaler sånn at vi kan produsere opp mot tre milliarder brukerdoser. Testresultatene og dataene vi har på denne vaksinen har vært såpass gode at vi føler oss trygge på at den vil ha effekt og at vi dermed kan inngå disse avtalene.
– Når det ble klart at vi ligger godt an, så bestemte vi oss for at vi ikke ønsket å tjene penger på denne, vi tar kun betalt for å dekke produksjon- og distribusjonskostnader, forteller han til LMI.
Tett dialog med regjeringen
AstraZeneca legger nå til rett for at vaksinen, som foreløpig heter AZD 1222, kan bli utviklet i land over hele verden for å sikre rask og god tilgjengelighet globalt. Gjennom deres nylige inngåtte samarbeid med EU, vil også EØS-landene bli inkludert, ifølge helseminister Bent Høie.
Jacob Lund kan bekrefte at målet er at vaksinen deres også blir tilgjengelig i Norge.
– Vi har hatt tett og god dialog med den norske regjeringen i lengre tid og det har vært stor interesse for vaksinen fra norsk side. Vi inngår nå avtaler med andre land, organisasjoner og regioner verden over for å dele risiko og kunne skalere opp produksjonen så tidlig som mulig, forteller Lund.
Karita Bekkemellem: – en fantastisk nyhet
Administrerende direktør i LMI, Karita Bekkemellem, hyller initiativet fra AstraZeneca og håper dette vil bidra til å komme gamle fordommer til livs.
– Dette er en fantastisk nyhet og som viser hvilken formidabel rolle industrien vår har, hvilken innsats som har blitt lagt ned og hvor langt vi kommer med samarbeid og partnerskap.
– Jeg vil jo også si at jeg virkelig håper at slike historier som dette, kan bidra til å sette gamle fordommer mot denne bransjen til livs, sier hun, før hun viser til viktigheten av partnerskap og samarbeid for å løse enda flere helseutfordringer.
– Dette er en pandemi som har påvirket så å si alle over hele kloden, og det har blitt allokert enorme ressurser for å bekjempe viruset, men dette viser jo også hvor viktig partnerskap er for å løse andre helseutfordringer. Det kan være kreft, MS, hjerte- eller lungesykdommer. Vi vil alltid komme lengre hvis vi samarbeider, sier hun.