Merck inngår historisk samarbeid med Magnus Carlsen

Sammen skal de løfte kunnskapen om god hjernehelse i befolkningen.

Publisert 21. april 2020
SAMARBEID: Renee Tunold i Merck har inngått et samarbeid med Magnus Carlsen. Sammen med hjerneforskere skal de bidra til folkeopplysning om god hjernehelse.

– Hjernesykdommer er en av vår tids store helseutfordringer. En av tre av oss står i fare for å få en hjernesykdom i løpet av livet. Vi ønsker å øke kunnskapen om hva både du og jeg kan gjøre for å forebygge sykdom og skader i hjernen, forteller Renée C. Tunold, regionssjef i Merck for Norden og Nederland.

Merck har inngått et samarbeid med verdensmester i sjakk, Magnus Carlsen og fått verdifulle innspill fra Hjernerådet og hjerneforskere. Sammen skal de sette hjernehelse på agendaen og inspirere folk aktivt til å trene hjernen sin.

– På den måten ønsker vi å bidra til bedre hjernehelse i Norge. Hjernesykdom- og skade er vanligste årsak til uførhet i Norge, og det er den andre vanligste dødsårsaken. Dette er et område som er veldig underkommunisert, sammenlignet med for eksempel kreftområdet. Vi ønsker å bidra til å løfte kunnskap om hjernehelse opp til samme nivå. Mange vet at fysisk trening er bra for de små grå, men vi ser at det er lavere kunnskap i befolkningen om hvilken helsegevinst man kan få ved hjernetrening, sier Tunold.

– Stort steg i riktig retning

Merck har blitt inspirert til å sette i gang denne kampanjen av myndighetenes oppfordring til samarbeid mellom ideelle- og frivillige organisasjoner, næringslivet og offentlige myndigheter.

– Norge fikk i 2017 sin første nasjonale hjernehelsestrategi, utarbeidet av helse- og omsorgsdepartementet. Ett av hovedmålene i strategien var å øke kunnskapen om hva som skal til for å ha en god hjernehelse gjennom hele livet. Det er blitt gjort masse godt arbeid, både av fagmyndigheter, interesseorganisasjoner også videre, men vi ser at kunnskapen i befolkningen fortsatt er lav på området. Da ble vi inspirert av oppfordringen fra myndighetene om å gå sammen for folkeopplysning, sier Tunold.

Tunold ser på samarbeidet mellom de ulike aktørene for å få til god folkeopplysning om hjernehelse som ett steg i riktig retning.

– At legemiddelindustrien nå ses på som en seriøs samarbeidsaktør, tenker jeg er et kjempestort steg i riktig retning, Vi er en kunnskapsbedrift som har fokus på mer enn kommersielle interesser. Vi er også en aktør som viser at vi tar samfunnsansvar, sier Tunold.

Sjakkgeniet

Magnus Carlsen, som er verdensmester i sjakk, har trent hjernen fra han var liten og er et eksempel på en som lever av å både trene og ta vare på hjernen sin.

– Han bruker nysgjerrigheten sin til å videreutvikle sine sjakkferdigheter. Vi oppfordrer til hjernetrening, og for Magnus Carlsen har sjakken vært den treningsgrenen han har benyttet. Flere av oss kan ha nytte og glede av å spille sjakk, men hjernetreningen skal være tilpasset alle aldre og livssituasjoner, så hjernetrening kan også være for eksempel å strikke et vanskeligere mønster enn det man er vant til, pusse tenner med motsatt hånd, eller gå en annen vei til jobben. Det er et hav av muligheter og det ønsker vi å formidle, sier Tunold.

Kampanjen vil bruke sosiale medier som hovedkanal, hvor Magnus Carlsen selv vil bidra. I tillegg vil Carlsen delta på to større arrangementer hvert år.

– Dette er et historisk samarbeid. Vi i Merck tror på partnerskap, og et større gjennomslag ved å inngå denne typen samarbeid. Carlsen, som er en av verdens smarteste hjerner, og som har både stor og bred rekkevidde, tror vi da vil kunne tiltrekke folks oppmerksomhet og skape interesse rundt temaet. Ved å jobbe med fagmiljøet, og Carlsen, en person som er selve alibiet på hjernetrening, så får man en større troverdighet i kommunikasjonen ut, sier Tunold.

Les også: Donerer medisiner og bygger om fabrikker