– Den nye fabrikken vil gi en ekstrem kort verdikjede, fra råstoffet som finnes i havet, rett ved den nye fabrikken hvor det ferdige produktet skal produseres, sier Arctic Nutrition CEO, Ole Arne Eiksund.
Selskapet med 19 ansatte i Hovdebygda i Ørsta kommune, produserer i dag det eksklusive kosttilskuddet Romega i Spania, men med den nye fabrikken vil de få full kontroll over hele produksjonskjeden og samtidig bidra til et positivt løft for norsk helsenæring. Investeringsramma for prosjektet vil være mellom 200 og 300 millioner kroner og kan skape om lag 20 nye høykompetanse-arbeidsplasser.
– Produksjonsfasilitetene blir et viktig tilskudd til farmasøytisk produksjon i Norge og det passer godt inn i målsettingen om økt nasjonal legemiddelproduksjon, sier Eiksund om den nye fabrikken som Arctic Nutrition håper de kan starte byggingen av mot slutten av 2020.
Positive studieresultater
For nettopp legemiddelproduksjon i Ørsta har kommet ett steg nærmere, da det snart foreligger positive resultater av en studie som har blitt utført på silderognoljen de utvikler.
– Resultatene fra en klinisk studie på Haukeland sykehus har blitt sendt til et tidsskrift for hudsykdommer og nå venter vi egentlig bare på publiseringsdato.
– Det er jo veldig flott at et naturlig, marint ekstrakt kan utvikles til et legemiddel mot en så alvorlig og utbredt sykdom som psoriasis. Det er også et stort steg for norsk helsenæring og ikke minst artig for Ørsta og Sunnmøre, sier Eiksund.
Bekkemellem: – fantastiske nyheter
Arctic Nutrition ble medlem av LMI i 2018, noe som ble markert med et LMI-besøk til fabrikken i Ørsta. Også den gang ble det fremhevet de enorme mulighetene man har ved å bruke ressurser fra maritim sektor- også til helsenæring.
– Nå har jeg fulgt dette selskapet over lengre tid, så dette er fantastiske nyheter! Det at de nå viser at det er mulig å investere i helsenæring og produksjon i Ørsta, er en virkelig positiv nyhet som vi trengte i disse tider, sier administrerende direktør i LMI, Karita Bekkemellem.
Hun synes også det er spesielt spennende at de har samarbeidet med flere aktører og at lokale myndigheter har støttet opp.
– Det viser hvor viktig samarbeid og dialog er og hvordan vi sammen kan bygge nye næringsveier, vekst og arbeidsplasser. Lokale myndigheter har vært med, de har også fått midler av- og samarbeidet med Innovasjon Norge. Det er positivt at våre offentlige støtteordninger ser på fornying og hvor vi kan skape nye, lukrative virksomheter, sier Bekkemellem.
Korona-påvirkning
Til tross for at Arctic Nutrition sine største markeder er Kina og USA, har de ikke merket så mye til de pågående herjingene til korona-pandemien ennå. Den nye fabrikken, som det vil ta to-tre år å ferdigstille, jobbes det fortsatt videre med, og det samme gjør de med kosttilskuddet.
– Vi gjør alt vi kan for å sikre likviditet og fortsette legemiddelutviklingen. Noen ansatte har vært i hjemmekarantene, og det meste av salgskanalene våre er online, men det er klart, vi er jo litt spent på hvordan det amerikanske markedet utvikler seg, forteller Eiksund.