AbbVie arrangerer julefest for selgerne av =Oslo

Publisert 20. desember 2018

I stedet for å ha et tradisjonelt julebord gir de ansatte bort feiringen.

MED FOR FEMTE GANG: Roar Øksendal er ansatt i AbbVie og har vært med på å arrangere omvendt julebord de siste fem årene.

For fem år siden ønsket de som lager og organiserer salget av bladet =Oslo å gi selgerne en skikkelig julefest. Da bestemte de ansatte i AbbVie seg for å gi avkall på sitt eget julebord, og heller gi feiringen til de som er mindre heldige. Selgerne av =Oslo er ofte rusavhengige og bostadsløse.

– Vi i AbbVie bidrar med nye innovative medisiner til pasienter med alvorlige og kroniske sykdommer. I tillegg er vår strategi å bidra til å løse helseutfordringene i verden, og å ta vårt samfunnsansvar. Det å ta samfunnsansvar betyr blant annet å gi noe tilbake til de landene og det samfunnet vi er tilstede i. Det er derfor veldig fint å kunne bidra til at de som selger gatemagasinet =Oslo og som jobber på kafeen =Kaffe, får en førjulsfest, sier Lena Nymo Helli, general manager i AbbVie Norge.

Initiativet har de kalt «Omvendt julebord», og alle ansatte i AbbVie bidrar til å gjennomføre arrangementet – med pynting av lokalet, servering av mat og rydding. I tillegg finansierer AbbVie innkjøp av julemat og brus til julefesten.

– Det betyr mye for alle de ansatte at vi setter av tid til dette. Det er både motiverende, og fint å kunne utføre en dugnad sammen for et så meningsfullt formål. Og det viser også at vår tilstedeværelse i Norge bidrar til mye mer enn å markedsføre våre medisiner, sier Nymo Helli.

En av de ansatte som setter pris på muligheten til å hjelpe til med å arrangere er Roar Øksendal.

– Dette er femte gang jeg bidrar med å servere for selgerne i =Oslo, og jeg må si at dette har blitt en av de fineste tingene jeg gjør i forbindelse med julen. Det er veldig rørende å se hvordan en liten innsats som dette kan ha så stor betydning for noen andre, sier han.

Magasinet =Oslo ble lansert i juni 2005, etter en sosial forretningsmodell utviklet i USA og England. Selgerne kjøper et magasin for 50 kroner og selger det på gata for det dobbelte. Å selge bladet er en kilde til selvrespekt og sosial inkludering.

I år var også LMIs administrerende direktør, Karita Bekkemellem, med på å servere julemat sammen med de ansatte i AbbVie. Hun var imponert over rammen som var laget rundt arrangementet, med pyntede lokaler og et band som stod på scenen og underholdt de flere enn 60 fremmøtte.

– Jeg synes det er helt fantastisk at de ansatte i et av våre medlemsselskaper har valgt å gi bort sitt eget julebord for å kunne gjøre en forskjell for noen som trenger det mer. Det å gi selgerne av =Oslo et sted å samles og et varmt måltid nå i desember, betyr utrolig mye, sier Bekkemellem.