LMI og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) er bekymret for hva som vil skje med tilbudet til pasienter med sjeldne og alvorlige tilstander dersom et høringsforslag fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) blir gjennomført.
HOD foreslår endringer i Legemiddelforskriften og Blåreseptforskriften, og sier endringene er basert på Legemiddelmeldingen og Prioriteringsmeldingen.
Vi er opptatt av at Norge har en god og forutsigbar legemiddelpolitikk der pasienter og brukere er sikret tilgang til legemidler, samtidig som vi er enige i at samfunnets ressurser må brukes på en bærekraftig måte. Men vi må også passe på at regelverket ikke får utilsiktede effekter, og på flere punkter i høringen lyser varsellampene til FFO og LMI, skriver Karita Bekkemellem, administrerende direktør i LMI, og Lilly Ann Elvestad, generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, FFO, i en felles kronikk i Dagens Medisin.
Varsellampene lyser på følgende punkter:
- Pasienter med sjeldne sykdommer
FFO og LMI er bekymret for hva som vil skje med tilbudet til disse pasientene dersom høringsforslaget fra HOD blir gjennomført. Særlig sentralt står definisjonen av sjeldenhet, hvor HOD åpenbart ikke følger føringene fra Prioriteringsmeldingen. Departementet definerer nå plutselig sjeldenhet som noe som rammer 1 pasient av 100 000 innbyggere, altså rundt 50 pasienter i Norge. I Prioriteringsmeldingen derimot er sjeldenhet definert som noe som rammer 1 pasient av 10 000 innbyggere, altså rundt 500 pasienter i Norge. Når man så kort tid etterpå går bort fra denne definisjonen burde man som et minimum ha drøftet hvorfor man gjør det. Den opprinnelige definisjonen er allerede i utgangspunktet strengere enn hva som brukes ellers i Europa, der sjeldenhet defineres som noe som rammer færre enn 1 av 2000. Vi forstår ikke hvorfor vi i Norge skal operere med en strengere definisjon for sjeldenhet enn EU, og vi frykter at pasienter med sjeldne og alvorlige sykdommer risikerer å få et dårligere helsetilbud enn pasienter i andre europeiske land. Vi kan ikke se at det er gitt politisk åpning for en ytterligere innstramning, slik HOD nå foreslår. Dette mener vi er uforsvarlig og på grensen til frekt.
- Pasienter som har behov for individuell refusjon
Høringsforslaget til HOD kan innebære at pasienter ikke får tilgang til nødvendig behandling. Individuell refusjon er et sikkerhetsnett for pasienter som ikke får tilfredsstillende behandling med legemidler på forhåndsgodkjent refusjon. Det er en stor fordel at flest mulige legemidler innvilges etter forhåndsgodkjent refusjon, fordi det vil gi rask tilgang til nye legemidler, men muligheten for å kunne benytte individuell refusjon må likevel ikke svekkes, spesielt med tanke på små pasientgrupper. Likevel foreslår HOD nå at individuell refusjon først vil være aktuelt etter at legemiddelet har gått gjennom en metodevurdering. Vi er positive til at alle legemidler skal metodevurderes, men ikke at dette skal være et kriterium for individuell refusjon. Kravet i dag er at pasientene må ha prøvd det som er av behandling tilgjengelig på blå resept, og ikke hatt god nok effekt av dette før de kan få noe godkjent for individuell refusjon. Resultatet, dersom HOD får det som de vil, kan dermed bli at pasienter i Norge ikke får tilgang til nødvendig behandling. Vi mener dette bryter med Prioriteringsmeldingen og merknadene til denne, som sa at intensjonen med individuell refusjon skal videreføres, så også dagens praksis. Vi mener pasientene trenger dette sikkerhetsnettet også i fremtiden og støtter derfor ikke den foreslåtte endringen i § 14-8 i Legemiddelforskriften.
- Tar ikke hensyn til de politiske målene om kvalitet, tilgang og forskning
LMI og FFO reagerer på at HOD i sitt forslag går på tvers av vedtatt politikk. Stortinget har bestemt at legemiddelpolitikken skal bidra til bedre folkehelse gjennom å sikre god kvalitet ved behandling med legemidler, likeverdig og rask tilgang til effektive legemidler, legemidler skal ha lavest mulig pris og det skal legges til rette for forskning og innovasjon. Disse fire målene skal være likeverdige og ses i sammenheng, men FFO og LMI mener høringsforslaget til HOD bærer preg av at målet om lavest mulig pris er det eneste som i realiteten har blitt vektlagt.
Oppsummering:
- HOD går med sitt forslag bort fra den etablerte definisjonen av sjelden sykdom, og vi frykter at pasienter med sjeldne og alvorlige sykdommer risikerer å få et dårligere helsetilbud enn pasienter i andre europeiske land.
- HOD fjerner med sitt forslag sikkerhetsnettet individuell refusjon og vil gjøre at enda færre pasienter kan fanges opp i dette og få den behandlingen de har behov for.
- HOD tar med sitt forslag ikke tilstrekkelig hensyn til de allerede vedtatte legemiddelpolitiske målene om å sikre god kvalitet ved behandling med legemidler, likeverdig og rask tilgang til effektive legemidler, og at det skal legges til rette for forskning og innovasjon.