Hvert år rangerer det amerikanske finanstidsskriftet Fortune hvilke firmaer som – på tvers av bransjer – gjør det best ved å gjøre det godt. Øverst på listen i år troner GlaxoSmithKline (GSK).
– Dette er svært gledelig, og det reflekterer måten vi har jobbet systematisk på gjennom flere år. Vi kombinerer lønnsomhet med samfunnsansvar og har gjort flere konkrete tiltak, sier Line Storesund Rondan, leder i avdeling for samfunnskontakt og helseøkonomi i GSK i Norge.
I mars i år annonserte GSK at de ikke lenger søker patent i utviklingsland. Dette gjør at flere får tilgang til livsviktige medisiner. Selskapet reinvesterer i tillegg 20 % av overskuddet de får i utviklingsland, for eksempel ved å lære opp helsearbeidere og bygge medisinsk infrastruktur. For eksempel har de gjennom en samarbeid med Redd Barna lært opp helsearbeidere i å sette vaksiner og i å gjøre undersøkelser av underernærte barn, skriver Fortune. GSK har også videreutviklet ett av sine produkter, en klorhexidin munnvask, til en gel som kan bekjempe navlestrenginfeksjon hos nyfødte. Produktet trenger ikke å oppbevares kjølig, og det kan redde 85 000 babyer hvert år, ifølge FN.
– Vi har også innført en prispolitikk hvor medisiner og vaksiner prises basert på kjøpekraft, vi har inngått en avtale med myndighetene i Botswana hvor vi tilbyr de nyeste hiv-medisinene til alle hiv-pasienter i landet, og vi har utviklet verdens første vaksine mot malaria og bidratt i utviklingen av ebola-vaksinen, forteller Rondan.
Det er flere legemiddelselskaper på Fortunes liste over selskaper som gjør verden til et bedre sted. På fjerdeplass ligger Gilead Sciences, på 31.-plass Johnson & Johnson, og på 46.-plass det indiske legemiddelselskapet Cipla.
Les mer om rangeringen på fortune.com:
The Fortune 2016 – Change the world
Les mer om GSKs globale arbeid:
Changing the world