– Vår misjon er å lage legemidler og andre produkter som vi kan selge. For å komme i nærheten av å nå sånne mål må man ta kontakt med de store internasjonale selskapene.
Det sa Jarle Aarbakke ved Arctic Biodiscovery Center i sitt innlegg under helseindustrikonferansen. Temaet var innovasjonens vilkår og veien fra idé til virkelighet.
Arctic Biodiscovery Center er det ledende internasjonale senteret for verdiskapning basert på arktiske biomolekyler. Bioprospektering har en 87 år lang historie, og vi som holder på i dag står på skuldrene til mange, sa Aarbakke.
– Marin bioprospektering er ikke noe nytt, men i i disse farvannene har vi et helt unikt fortrinn. Arctic Biodiscovery Centre handler nå om kommersialisering. En ting er å finne de interessante stoffene, noe helt annet er å lage god butikk av det. For å komme i nærheten av sånne mål må vi ta kontakt med de store internasjonale selskapene. Industrisamarbeid er krevende, men vi får det til. Vi har en lang historie sammen, vi skal ha en enda lengre fremtid sammen Vi har kontaktet de store internasjonale aktørene, og sammen er vi ustoppelige, sa han.
Ole Dalberg er daglig leder i Thermo Fisher Scientific, tidligere Dynal. Selskapet står bak den eventyrlige suksessen med Ugelstadkulene. Det har vært en lang ferd.
– Jeg må fortelle dere om viktigheten av partnerskap. Vi hadde ikke vært der vi er om det ikke hadde vært for samarbeidet med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer, og ikke minst internasjonal industri, sa Dahlberg.
Ugelstadkulene brukes på en rekke områder, og enhver lab i hele verden kjenner til, og bruker, kulene. Ifølge Dahlberg har det vært mange kongstanker om de terapeutiske mulighetene, og den siste ideen holder akkurat nå på å få et gjennombrudd innen immunterapi.
– På vei inn i fase 3-studien nå er kreftpasienter i terminal fase blitt kreftfrie. Vi ser total remisjon etter tre år. Alt dette har vært mulig fordi vi ble kjøpt opp. Vi fikk eiere som skjønte hva vi trengte, og som var villige til å investere, sier Dahlberg.
Richard Godfrey fra BerGenBio understreket utfordringen med å skaffe investorer. De som investerer vet først etter mange år om de får igjen for investeringene.
– Vi er et biotekselskap i verdensklasse. Vi må vite hvem vi bør jobbe med. Vi må ha et godt forhold til industrien, sa Godfrey.
Nøkkelelementer for suksess for biotekselskaper er penger – det løser 9 av 10 problemer – nøkkelteknologi, samarbeid, produkter, kompetanse, visjon og fokus.
– Fremtiden tilhører den som forbereder seg på den, avsluttet Godfrey.